St Barbaragilde naar het Europeesschuttersfeest in Polen

img_9690Van 22 tot 27 augustus zijn enkele leden van het St Barbara gilde uit Sint Hubert naar het Europees Schutterstreffen geweest dat voor de 17 keer werd georganiseerd in Tuchola, een stad in de buurt van Bydgoszcz in Polen.

Op 22 augustus werden we om 08 uur op het Pastor Bogersplein opgehaald.

De leden van het St. Barbera gilde uit Ravenstein, en de leden van het St Antonius Abt gilde uit Escharen, zaten al in de bus. Via de Duitse Autowegen en met de nodige stops voor een natje en een droogje en eventuele toiletbezoekjes, kwamen we om 18 uur aan in Frankfurt aan de Oder(Duitsland). Na een gezamenlijke maaltijd zijn we op tijd naar bed gegaan want de volgende morgen moesten we weer op tijd vertrekken naar Bydgosczc, nog zo’n 320 km. Volgens planning zouden we dit stadje ‘s middags nog gaan verkennen. Dit liep echter heel anders omdat we een “kastje” voor de tolweg nodig hadden. Dit zou bij een tankstation aan de nationale route te verkrijgen zijn. Na diverse stops bij meerdere tankstations en kantoren hadden we eindelijk een “kastje”. Nauwelijks weer op pad kregen we te maken met overijverige politieagenten waar door we meer dan 1,5 uur aan de kant van de weg hebben gestaan. Met de nodige vertraging kwamen we eindelijk in Bydgosczc aan. Hierdoor moest het bezoek aan het stadcentrum worden uitgesteld. In de loop van de avond hebben weer gezamenlijk gegeten en een gezellig bezoek in het stadscentrum gehad. De volgende morgen hebben we onder begeleiding van een gids een bezoek gebracht aan het mooie stadje Torun. Ook hier ging weer de nodige sensatie aan vooraf. Volgens mij kun je alleen in Polen met een bus van 3,70 mtr onder een viaduct van 3,20 mtr door. Jammer van de regen want Turon is een mooie stad. Na de lunch was er nog wat vrijetijd maar om13.30 uur moesten we weer vertrekken naar Bydgoszcz om ons om te kleden en voor de reis naar Tuchola, zodat we op tijd om aanwezig waren voor de officiële opening. De voorzitter prins Charles-Lous de Merode  opende het geheel waarna de festiviteiten konden beginnen. In de avond presenteerde de gemeenschap van Tuchola zich met zang en dans.

Om 23 uur vertrokken we weer naar ons hotel wat drie kwartier in beslag nam en meteen naar bed om de volgende morgen weer vroeg uit de veren te kunnen.

Op zaterdag 25 augustus zijn we om 10 uur vertrokken om de schietwedstrijden bij te wonen. Dit gebeurde heel anders dan bij ons(de Koningsvogel zat tegen een schot en ruste op een houder) maar het was wel heel spannend. De Koningsvogel werd door een Nederlandse schutter(Toon Weijtmans uit Udenhout) omlaag gehaald. Ook de Prins was een Nederlander (Bram van Bergen uit Oss). Hier zijden ze Prins tegen de jeugdkoning. Om18 uur was de plechtige kroningsmis in de Sint-Bartolomeuskerk met als voorganger Mrs. Hurkmans uit den Bosch. Daarna was er feest voor iedereen, om 22 uur was er vuurwerk en om 23 uur vertrokken we weer naar ons hotel. Op zondag vertrokken we om 8:45 uur weer naar het feestterrein voor de grote optocht door Tuchola. Deze optocht was ongeveer 3 km lang, er stonden duizenden mensen te kijken, soms wel zes rijen dik. Onderweg kregen we diverse hapjes aangeboden, dat wat wel lekker. Aansluitend aan de optocht was er op het feestterrein nog een demonstratie van de Brabantse opmars, altijd spectaculair om te ervaren. Na de officiële sluiting zijn we om 22:30 uur naar ons hotel gegaan. De volgende morgen moesten we vroeg vertrekken om de afstand van de terugreis in een keer te kunnen overbruggen. Om 06:45 uur vertrokken we, na de nodige sanitaire- en eetstops waren we rond 23 uur weer terug in Sint Hubert.

Het waren heel mooie dagen en zeker voor herhaling vatbaar, bij een goede gezondheid en goede fitheid wil ik over drie jaar wel weer mee naar het Europeesschuttersfeest in Peine in Duitsland. Deze plaats licht in de buurt van Braunschweig, dus wat dichter bij Nederland.

Reisverslag van Willie Dekkers.

Agenda

Meer informatie over de komende activiteiten vindt u in ons uitgebreide overzicht